Kawan-kawan saya owwwsemmmm !!

NuffnanG!!

Monday, August 16, 2010

Mari Memasak ~ Part 1

Korang makan tak daging salai masak lemak cili api ? aku kalau bab masak lemak cili api mmg tak tolak .. makan pun akan bertambah .. tak kira lah ayam, ikan atau daging .. tp kalau dapat peha ayam, mmg tak tolak la nasi tambah .. hehehe .. hari sabtu lepas aku pun masak lah daging ni .. tu pun kirim kat member opis yg kebetulan kampung dia kat area negeri sembilan .. jom kita main masak² sempena bulan ramadhan ni ..


nilah rupanya daging salai tu ye .. bahan² utk masak senang je .. cili padi dalam 10 tangkai (kalau tak pedas dan bukan jenis yg kampung amik lah dlm 15), pastu kunyit hidup amiklah dlm 2 inci dan bawang merah dlm 3 labu .. kalau malas guna lah bawang besar sebiji (size sederhana) .. bahan ni korang tumbuk sampai lumat ye .. mcm kat bawah ni ..


utk keselamatan, aku gunakan sarung tangan .. :p

pastu daging salai tu korang hirislah ikut tebal mana yg korang suka .. mcm kat gambar bawah ni ..


bila dah dah siap hiris daging dan tumbuk bahan tadi, korang kena perah kan santan .. mcm aku ni terlebih rajin, aku blend je santan tu .. mcm kat bawah gak .. ni aku guna 1 biji kepala kelapa .. jadi dapatlah santan yg pekat .. kalau korang guna yg paket segera, amiklah yg 1 liter kot .. kalau cair, korang tambah skit lagi santan tu .. pastu air satu cawan ye .. ohhh jgn lupa asam keping dlm 2 .. pastu kentang dlm 3 biji korang belah 4 .. dan juga daun kunyit korang siat² kan dan juga garam secukup rasa .. mcm kat bawah ..

cara nak masak, amik periuk dan masuk kan santan sekali dgn bahan tumbuk dan asam keping .. kacau rata dan masukkan garam secukup rasa .. tunggu didih masukkan daging .. dan tutup dgn penutup periuk utk mudah daging tu lembut .. dah didih masukkan kentang dan daun kunyit .. so tunggu lah daging tu lembut pastu dah pecah minyak semer korang tutup lah api .. pastu makan lah dengan nasi panas .. sedappppppp....

Sedia di hidangkan ... Selamat Mencuba ...

4 comments:

ferra said...

wah sedap nye... lagi2 kalu ngah tgh pose nistintes

Aida said...

thanx ferra .. entah apa lah rasanya .. salam kenal ye ..

Aleeya said...

pergh kalah chef wan neh, aida lupa laks ko ade mtk add aku ke,aku lupa la weyh..

bila kita nak jmpa yea, heeh pas raya la ..dtg beraya umah aku kewww ..aku dtg umah ko kew hehehe

Aida said...

yaya .. yelah .. aku mintak add kau .. hehehe ..
jumpa ?? yeayy ... tak sabar nak jumpa si comel damia tu .. ahaksss