Kawan-kawan saya owwwsemmmm !!

NuffnanG!!

Tuesday, August 24, 2010

Mari Memasak ~ Part 3

sabtu lepas, aku saja merajinkan diri masak roti jala dgn kari ayam .. alasan yg kukuh sbb nak pujuk perasaan adin .. dia mmg suka sangat makan roti jala .. jadinya, seawal jam 4 aku dah masak kari tu .. pastu aku mula menjala jam 6 ptg .. semangat sungguh aku nak masak makanan peberet adin ni .. dan utk kuah kari ni aku berhutang dgn kawan aku Qmie .. hahaha .. dah 2 tahun aku nak bg dia resipi sampai ke hari ni baru aku nak bg .. nak kata sedap sangat tu tak lah .. tp mungkin mengikut citarasa tekak dia dan husband kot ..

bahan asas utk masak kari adalah -:
1) Serbuk kari (aku prefer rempah kari cap faezah .. kalau paket kecil tu aku guna 2)

2) ayam bahagian isi (potong kecil dan sukahati)
3) kentang dlm 2/ 3 biji (potong 8 dan sukahati)
4) daun kari (2-3 urat)
5) sesudu cili (kalau suka pedas .. tp kalau tak suka, tak payah)
6) asam keping (1 kalau size besar, 2 kalau size dia kecil)
7) air asam jawa (amik sikit je utk buat perasa)
8) santan (1/2 biji atau 2 kotak kecil santan segera)
9) air masak dlm 2 gelas
10) kayu manis, bunga lawang dan sekutunya .. (selalunya aku beli yg sup bunjut paket tu .. tp aku tak guna sup bunjut .. aku amik yg bahan sekutu tadi tu ..)
11) bawang besar 1 biji, bawang putih 1 ulas, halia 1 inci >> kena blander .. kalau rajin tumbuk sampai lumut ..

cara memasak, panaskan minyak dalam periuk .. pastu tumiskan bahan yg diblander .. dah naik bau, masukkan bunga lawang dan sekutunya tadi lepas dah dicuci .. tunggu gak sampai naik bau .. pastu masukkan daun kari .. tunggu gak sampai naik bau .. jgn sampai hangit .. pastu masukkan cili 1 sudu kalau nak pedas, tp kalau tak nak pedas terus masukkan serbuk kari tadi yg dah dibancuh dgn air .. tumis dan kacau rata .. masukkan ayam yg telah di potong kecil tadi dan gaul sebati dan kacau perlahan supaya ayam tadi tak hancur .. pastu masukkan air 2 gelas .. tunggu sampai didih terus masukkan kentang .. bila dia dah didih betul, baru masukkkan santan tadi .. kacau sebati dan tunggu sampai dia pecah minyak .. dah mendidih sampai berbau, masukkan 2 sudu kerisik utk memekatkan kuah .. korang jgn lupa letak garam .. kalau terlebih garam takpe sbb kentang tadi akan serap masin tu .. confirm kentang tu akan masin .. hehehe


atas ni bahan asas tadi .. **sila abaikan sinki aku yg huduh itu ..

selepas dimasukkan air 2 gelas tadi .. nampak pekatkan .. aku suka ..


bahan asas utk roti jala-:
1) tepung gandum (adunan aku selalunya 500 gram bersamaan separuh kampit)
2) telur sebiji
3) pewarna kuning (ada org letak serbuk kunyit .. tp aku tak suka sbb dia berbau ..)
4) air yg dicampurkan bersama garam sikit dan juga 1 sudu kecil pewarna

Cara bancuhan, tepung dimasukkan ke dlm bekas yg besar .. pecahkan telur dan kacau .. tuang kan air tadi sehingga tepung menjadi cair .. lepas tu korang masukkan dlm blender utk haluskan adunan tadi .. jgn pekat sbb nanti susah nak jala .. kena cairkan ok ..

bancuhan pertama (tepung dan telur)
selepas diblender
waktu dijala .. kalau guna pan yg mahal, tak perlu minyak .. tp sbb pan aku murah, kena sapu minyak .. ;p
ni hasilnya .. roti jala .. hehehe

3 comments:

Mrs Zamzuri said...

finally!!! baik lah nnt aku cuba buat! macceehhh!!

Fieza79 said...

roti jala ni mmg tk penah wt lg seumo idup...nk try tp takda kuali lepar tu...huhu

nyumm..nyumm sedap kalo kita berjiran lah pas2 kan..heheh..

Aida said...

Qmie, ampunnnn ... lama benar kau menunggu kan .. hah nanti aku ke sana bley lah kau buat kan pula ye ..

fieza, tu lah tu .. saya pun guna kuali yg leper cap biasa je .. hehehe ..
jiran ?? besttt .. saya rajin masak .. wakakakaka