Kawan-kawan saya owwwsemmmm !!

NuffnanG!!

Tuesday, January 5, 2010

Cemas, Takut & Geram

hmm tu lah perasaan aku semalam .. dan tu lah tragedi awal tahun 2010 yg takkan aku lupa kan .. citernya pasal adin lah .. disebabkan dia balik kelas ptg tu dlm pukul 5.30, aku suh mr hubby yg pegi amik .. dlm pukul 6.15 mcm tu, mr hubby call cakap adin takde .. aku dah cuak dah .. pastu aku terus call cikgu aza tanya kot-kot adin dah balik taska naik van .. tp jawapan cikgu aza TAKDE .. aku dah panik pastu call balik mr hubby, dia cakap mmg takde .. dah jenuh tawaf satu skolah dan siap paksa cikgu klas adin bukak balik klas kot adin ada dlm tu .. tp mmg takde .. aku terus capai tudung amik hp dan terus start kete jln .. dlm kepala aku dah tak pikir apa dah .. mcm mana mr hubby bley tak jumpa adin sbb pintu klua dari skolah tu cuma ada 2 je .. sama ada ikut tangga atau naik bukit utk kluar guna main gate .. dada aku dah dub dab dub dab .. takut campur cemas .. sampai kat simpang nak hala ke arah sekolah aku nampak 2 org budak lelaki tengah lari dekat divider jln raya .. korang tau kan .. kalau divider kat jln raya kat kl ni sama ada dia tanam pokok bonzai atau pun dia letak besi .. tp yg kat area situ dia tanam pokok bonzai .. terus aku perasan beg skolah adin .. aku yg dah ala-ala tak waras ni terus je berhenti kete dan tarik hand break terus .. terus aku jerit nama anak aku .. sbb jln tu agak sesak dgn kereta dia mungkin tak dengar .. aku tengok dia mcm tengah explain kat pak haji van (van skolah anak aku) tu .. tp pak haji tu mcm tak bagi naik .. aku jerit lagi skali sambil nak cuba lintas jalan .. pastu adin pusing pandang aku .. aku toleh sekejap tengok kot aku ada blocking kete org tetiba aku tengok adin terus lintas tanpa hirau kete yg banyak .. aku dah jerit tahap maksima sampai bergegar badan aku .. rasanya anak tekak pun bley terkeluar kot .. tp syukur alhamdulillah, adin lari dgn laju dan tak ada apa-apa .. aku tak bley nak bayangkan kalau ada motor atau kete yg tengah laju .. dan mungkin kebetulan nak naik bukit, dorang tengah bawak gear rendah kan .. tp aku rasa mesti pemandu yg ada kat situ kata aku ni careless .. lantak lah apa dorang nak cakap .. aku tengok ada danish (kawan satu taska adin) dan aku cuba nak lintas .. tp ada satu insan bangsa india yg bantu aku utk lintas kan danish .. aku cakap tima kasih dan suruh dorang naik kereta .. badan aku tengah menggigil dan air mata ni mmg dah menitik sbb panic .. aku cuba tenangkan hati, pastu aku toleh blakang tengok adin dah nangis .. sbb dia tau dia dah buat salah dan tak ikut apa aku cakap masa aku tinggalkan dia kat skolah .. aku cuba jugak bawak kereta walaupun badan aku tak stabil .. peluh tok sah cakap lah .. mmg berjurai mcm air hujan .. bila aku dah ok sikit aku tanya, kenapa kejar van ? dua-dua diam .. aku tanya danish, pastu dia cakap pak haji tu tak kasi naik .. aku terus hantar danish kat taska sbb aku tak tau rumah dia kat mana .. pastu aku dah call mr hubby cakap aku dah jumpa adin .. bila mr hubby dah tengok adin dlm kete, aku terus drive dan parking kat area rumah .. mr hubby suh bawak adin naik kereta yg dia tengah bawak .. pastu aku tengok adin mmg dah nangis sbb takut .. aku pun dah siap bebel kat dia tadi .. pastu baru dia cakap yg dia tak jumpa van tu .. tu yg dia nekad nak balik jln kaki dgn danish .. bila dia nampak van tu, tu yg dorang kejar .. aduhaiii .. mcm mana mr hubby tak perasan adin klua kan .. kesian mr hubby sampai dah mereng cari anak kat skolah .. pastu aku terang balik kat dia kat mana kena tunggu .. bila dah ceramah lebih kurang, kita org singgah minum kejap sbb mr hubby dah sakit kepala .. dah siap semer, terus balik dan adin pun terus mandi .. pastu lagi skali aku pesan, jgn pandai-pandai nak balik sendiri .. tunggu sampai van datang dan aku sempat pesan kat cikgu adin, minta pak haji tu kenal kanak-kanak yg naik van tu .. kesian dia org .. tak tahu apa-apa kan .. mungkin sbb yg adin ni lelaki, jadinya nak blajar hidup berdikari dgn balik sendiri .. tp aku ttp tak setuju dan ttp marah dgn tindakan dia tu .. pagi ni aku dah mula lepaskan dia naik van utk ke sekolah agama dan kita org siap tunggu kat sana nak tengok dia mcm mana .. nanti kejap lagi dlm pukul 10.00 pg nak pegi tengok dia naik van balik ke taska pulak .. nanti tengahari tengok dia naik van utk pegi sekolah ptg pula .. dan ptg tengok dia lagi utk naik van balik ke taska semula .. esok mcm mana ?? aku dah kena naik keje .. dan esok juga aku kena lapor diri kat bahagian lain .. aduhaiiiii .. kan bagus kalau aku boleh jadi full time house wife kan .. :(

3 comments:

dila~noor said...

ayoyoyoy..senanye takleh nk bygkan sepenuhnye citer kak aida nih,tp hati dah berdebar jgk (blh byg cmne sibuk jln Damansara Damai..)been there kn..

dah satu psl kene tgk anak naik van cmner plak kn..
takperla kak aida..yg penting die slmt..syukur..

Unknown said...

dila ~ hah .. tadi lalu tempat tu, terus teringat.. esok dan hari yg seterusnya harap dia ok .. hari semuanya ok .. :)

Ierda Haszahida said...

biasalah aida...kadang-kadang pengalaman seperti itu mengajar anak-nak jadi lebih dewasa...apapapun syukur selamat...