Kawan-kawan saya owwwsemmmm !!

NuffnanG!!

Monday, September 6, 2010

Mari Memasak ~ Part 4

Asam Pedas Melaka

Kat atas ni bahan asas .. kena ada ikan yg dipotong ikut size dan sila lah rendam dgn air asam jawa untuk buang hanyir darah .. daun limau, 2 inci halia (ditumbuk bersama bawang putih dlm 2 ulas dan bawang merah dlm 3 ulas) dan juga air pekat asam jawa .. kalau aku suka letak sikit belacan untuk naik bau .. hehehe .. oh ye .. cili blend pun jgn lupa ye ..

cara² utk memasak -:
panaskan minyak .. lepas tu tumiskan bahan yg ditumbuk tadi sehingga naik bau ..pastu terus masukkan sikit belacan dan kacau sampai naik bau .. pastu masukkan cili blend dan tunggu sampai pecah minyak .. kemudian masukkan daun limau dan kacau sehinggai naik bau .. pastu masukkan air asam jawa yg telah dibancuhkan tadi .. pastu masukkan garam mengikut sukatan .. air asam jawa tu jgn pekat sangat sbb nanti masak .. jadinya tambah lah skit air masak .. cili tu tadi kalau aku ni suka letak 2 senduk .. dah didih, korang masukkan lah ikan .. ikan tu ikan parang boleh, ikan pari boleh, ikan kembung boleh dan ikan siakap pun boleh .. sedapppppp ..
selamat mencuba ....
**gambar selepas tu dah takde sbb siap je masak, azan pun berkumandang .. hehehe**

3 comments:

Fieza79 said...

sodap nyaaa Aida....asam pedas melaka lak tu..kena try nanti...

mesti sedap asam pedas Aida tu..tgk pon dah tahu la...

Marsha~ said...

YANG OIII... GAMBAR SELEPASNYE MANA??? HEHEHEH

Aida said...

fieza, so far ni makan anak beranak mmg berani .. tp nak suh org rasa mcm takut skit .. heehee .. sila lah cuba ..


marsha, tak sempat lah yg selepas tu .. sbb dah terus azan maghrib .. terus menggelupur makan .. wakakaka