Kawan-kawan saya owwwsemmmm !!

NuffnanG!!

Tuesday, August 9, 2011

Resipi Roti Jala

nak buat roti jala mudah je.. bahan dia :
tepung gandum (setengah kilo)
telur 1 biji
pewarna kuning 1 sudu besar
garam sikit
air bersih 3/4 gelas besar

caranya:
adun kan semua bahan.. kalau pekat tambah air lagi..
lepas dah kacau sebati, kalau bley blend lah bahan ni utk haluskan bancuhan tadi.. make sure blender tu bukan bekas blender cili ye.. takut nanti pedas pula..
lepas dah blender, amik acuan utk roti jala dan juga kuali leper utk memudahkan kita menjala ye.. saya guna frying pan yg tidak melekat tu.. tp kalau guna yg jenis melekat, ibu-ibu dan bapak-bapak boleh lah meletakkan minyak sikit sebelum menjala.. sikit je ye.. jgn letak mcm nak menggoreng ayam pulak.. jeling mak mertua nanti.. ;p
so, inilah hasilnya.. time nak lipat tu korang lipat kiri, lipat kanan dan gulung.. perlu makan dgn kuah kari ayam baru sedap.. kalo x de kari ayam, kari daging pun boleh.. kalo x de jugak, makan jelah dgn kicap.. hahaha

2 comments:

Hanis Azla said...

roti jala mmg feveret akak aida.. tp tak pernah buat sendir.. ada resepi ni bolehlah buat nnt.. kena cabar diri ni.. klu tak manjanglah asyik membeli.. he..he..

Aida said...

kak hanis, aida pun rela belajar sbb peberet adin dan dina .. jadi bila dah pandai, jadi syok plak .. hehehe