Kawan-kawan saya owwwsemmmm !!

NuffnanG!!

Tuesday, March 8, 2011

Lala Tumis


kalau korang nak tau, nilah menu org malas .. malas bukan sebarang malas tau .. ni malas yg gred A .. hahaha .. utk masak lala ni mmg senang je .. sbb bahan dia simple .. tp hasilnya, walllaaa .. habis hingga ke titisan yg terakhir lah .. aku kalau masak lauk ni je, confirm licin .. mr hubby dgn the kiddos mmg suka .. meh aku bg cara² nak masak ye ..

bahan penting -:
lala (setengah kilo)
cili kisar satu sudu besar
bawang putih 4 (sbb nak rendahkan kolestrol)
bawang besar 1
halia sikit
bawang putih, bawang besar dan halia tumbuk halus
batang serai (amik 2-3 batang)
garam secukup rasa
minyak letak ala kadar je ..

cara nak masak -:
cuci lala bersih² dan toskan dia (kalau aku cuci satu² dgn air yg perlahan sbb nak buang selut yg ada tu kan)
panaskan minyak kemudian masukkan bahan kisar ..
dah naik bau, masukkan cili dan tumis garing ..
masukkan garam secukup rasa dan gaul sebati ..
masukkan air masak setengah gelas (kalau pakai cawan ikea plastik tu letak separuh je)
tunggu didih dan masukkan serai yg telah diketuk hujung hingga pangkal dia ..
pastu masukkan lala .. dan kacau rata ..
kalau ada penutup periuk, tutup kan utk cepat masak .. biar dlm 2-3 minit je ..
pastu tu, tutup lah api dan hidangkan ..
siap utk dimakan ..

4 comments:

Hanis Azla said...

cepat di masak sedap di makan.. itu yg lg best aida.. nnt boleh cuba jugalah..

Aida said...

tu lah kak .. cepat di masak, sedap dimakan .. layannnn

Fieza79 said...

sedap nya lala...lalalaa...
fieza suka goreng masuk kan cili blend byk2..pedas2..maveless..!

Aida said...

fieza hantu pedas ekk .. bley geng lah kita .. :)