Kawan-kawan saya owwwsemmmm !!

NuffnanG!!

Wednesday, March 9, 2011

Nasi Goreng Udang Cili Api

Hari ni nak publish plak citer pasal nasi goreng .. kalau beli kat kedai mmg lah sedap .. tp kalau makan susah nak bertambah .. leceh kan .. pastu, the kiddos plak tak makan sayur campur tu jadi agak leceh nak suh org kedai tu buat kosong .. jadi aku yg mak terlebih rajin ni pun memasak lah nasi goreng udang cili api tanpa sayur .. nampak mmg tak ceria je rupa nasi tu tp rasa dia sedap .. kalau tak sedap, tak licin kan bekas .. hehehe

bahan-bahan utama -:
nasi 2 pot yg telah di masak dan disejukkan ..
cili api dlm 7 batang
bawang merah 3 biji
bawang putih 4 biji
udang dlm 300 gram
garam secukup rasa
sos tiram 2 sudu besar
telur 2 biji
minyak setengah cawan ** ikut keperluan nasi**
-> untuk bawang merah, bawang putih dan cili kena tumbuk lumat .. nak mesin pun bley je ..

** nasi perlu sejuk dan telah diuraikan sbb kalau nasi panas nanti dia berketul .. kalau masih panas tunggu dia sejuk ye **

cara-cara memasak -:
panaskan minyak .. masukkan bahan yg telah di tumbuk lumat .. masukkan 1 sudu kecil garam dan kacau rata sehingga naik bau .. pastu masukkan udang .. bila udang dah merengkok tu masukkan terus telur dan kacau kasi hancur dgn udang tadi .. udang tak payah lah hancur ye .. pastu kacau lagi dan masukkan 2 sudu besar sos tiram .. kacau lagi dan teruskan masukkan nasi .. time ni api kena kuatkan sikit supaya nasi tu jadi garing sikit tp jgn sampai hangit ye .. kacau rata dan rasa masin ke tak .. kalau kurang garam, taburkan garam rata dan kacau sekali lagi .. dah sudah tu masuk lah dalam mangkuk .. pada yg suka sayur, bley lah letak sayur last skali sebelum api ditutup tadi .. tadaaaaa .. dah siap dah ..
pada yg suka pedas, cili tu bley lah tambah lagi .. mcm yg aku masak ni, limit utk the kiddos .. nanti kalau terlebih pedas, dorang tak makan lg susah .. hehehe

2 comments:

cik zilla said...

sedapnyerrrrr

Aida said...

sila masak utk kak aida .. :)