Kawan-kawan saya owwwsemmmm !!

NuffnanG!!

Tuesday, October 7, 2008

~ Cerita Raya 2008 ~

Tahun ni raya, turn aku kat mersing .. dari melaka aku bertolak hari Ahad tengahari .. Adin pun masih lagi gigih puasa .. bila dah hari raya, Adin dapat 24 hari puasa penuh .. bravoo .. :)
Bila dah hari raya, anak aku ni tanya hari ni puasa lagi kan ?? hahaha .. dah kemaruk pulak anak bujang aku ni .. jenuh lah explain kat dia kata ni hari raya .. hari raya tak payah pose .. pastu dia cakap, tak azan maghrib lagi mana boleh makan ... wakakaka .. nilah dia kalau kita selalu cakap ulang² kali pasal azan maghrib kan .. sudahnya dia nak makan sampai tunggu azan maghrib .. pastu abah dia cakap, tengok mama kat dapur tu tengah makan .. maknanya tak pose .. barulah dia nak makan dan minum ... adin .. adin .. pape pun, bangga ada anak mcm ni .. sejuk perut mama .. patutlah senang sangat bersalin kan awak dua org dgn adik .. hehehe
raya pertama, akak ipar masak rendang daging, ketupat, kuah kacang, sup tulang, sambal goreng (mmg sedap gilerrr) dan ayam masak merah .. pastu ayah cik ada bagi ketupat palas .. ayu (tunang uteh) ada bagi tapai .. mmg superbb beb sbb tapai tu dia letak kat atas daun pokok getah .. hmm puaslah aku makan tapai ... dah lama nak cari tapai mcm tu ..
1st raya aku berjalan ke rumah ayah cik pastu ke rumah pak itam (dorang panggil kluang man), pastu ke rumah mak choh lepas tu ke rumah keluarga ayu dan rumah terakhir rumah mak busu .. sebelum balik kita org singgah ke kubur utk ziarah pusara tok ayah dan tok mak (mertua) .. walaupun kengkawan aku selalu cakap "mertua dah takde senang .. tak payah rotate" tp aku tak .. tetap kena praktikkan rotate tu .. itu pun sbb adik² ipar ada yg tak kahwin .. kalau dorang semer dah kahwin tak tau lah kan .. hehehehe
berbalik kat citer anak bujang aku tu, bila pepagi buta dah cakap nak ke kubur jumpa tok mak (tok ayah dia tak ingat sbb kecil lagi masa tu) terus dia set kat kepala keluar rumah mesti terus pergi kubur .. sudahnya bila kita org beraya, dia akan mengamok sbb tak pegi kubur .. setiap rumah yg kita org pergi tu, dia buat perangai .. hanginnnn je aku .. bila dah pergi kubur, baru lah muka tu ceria sikit .. nilah peel anak kan ..
2nd raya, akak ipar aku masak nasi minyak, ayam & daging kurma, tulang masak kari .. perghhh makan tak ingat aku ... jgn salah kan penimbang kalau berat bertambah .. hehehe .. aku mmg hantu nasi minyak .. malas blajar tp rajin makan .. aku teringat² lagi air tangan mak mertua aku mmg sedap gilerrr .. kira yg akak ipar punya pun dah lebih kurang sama je ..
3rd raya aku balik melaka .. nanti continue kat cerita melaka lak ...
Ni mlm sebelum raya .. semer duk bantai main bunga api .. happeningggg gak mlm tu

2 comments:

suesamsudin said...

comel sggh semuanya...suka tgk gmbr satu family kak aida...akak, mai rumah org sabtu ni...su buat mee rebus, laksa penang, nasi lemak, sate n bubur pulut hitam .....datang tau...

Nor Aida Abdullah said...

kak aida ni sue, bab makan² mmg tak tolak .. harus sesudah subuh, dah bersiap dan kosongkan perut .. hehehe