Kawan-kawan saya owwwsemmmm !!

NuffnanG!!

Thursday, May 21, 2009

Saya SAYANG Ayah ..


Hari ni ayah saya berumur 63 tahun .. pagi² lagi saya dah bersemangat telefon ayah .. dengar suara ayah ceria dan sihat seperti selalu .. nasib lah masa saya call tadi, dia belum mula berjogging .. kalau dah mula, sahih lambat saya dapat ucapkan kata² yang manis utk seorang ayah .. ayah saya ni pesara kerajaan .. dia adalah seorang pemandu kepada Ketua Menteri Melaka .. dari zaman Datuk Talib Karim lagi ayah saya dah jadi pemandu ketua menteri ni .. bukan mudah ye tugas pemandu kepada ketua menteri ni .. last Ketua Menteri yang ayah bawa adalah Datuk Seri Abu Zahar .. lepas tu ayah nak pencen .. banyak sangat kenangan time ayah jadi pemandu ni .. ayah juga pernah diberi pingat oleh kerajaan melaka iaitu PJK (Pingat Jasa Kebaktian) .. tp pada kami PJK tu adalah Pandai Jaga Kereta .. hehehe ..
Antara yg saya paling suka adalah bila kena saman ke apa ke mudah nak dapat diskaun sbb semer org kenal ayah saya .. pastu kalau ada konsert ke atau apa jua persembahan yg melibatkan artis terkenal, sure kita org dgn mudahnya dapat duduk kat vvip .. tp kat melaka je lah ye .. pastu masa saya time kanak² ribena, saya paling suka kalau ayah suruh cuci kereta yg dia bawak tu sbb upahnya sangat lumayan .. kadang rm20 kadang rm15 .. mmg berebut lah kami adik beradik nak cuci kereta tu .. kadang kami gotong royong cuci kereta dan upahnya tetap lumayan ..
Ayah saya sangat mahir dlm matematik dan bahasa inggeris .. dan saya berguru dgn ayah utk bahasa inggeris .. tp inggeris ayah tu lebih british .. pening saya masa saya kecil² dulu .. ayah saya juga seorang yg pemurah sehinggakan pernah kena tipu dgn kawan baik sendiri .. tp ayah tak pernah pun berdendam .. padanya, itu bukan rezeki dia ..
Ayah saya tak garang, tp sekali dia berkata² mmg terasa sampai ke jantung .. dan ayah saya juga bukanlah jenis yg cepat nak pukul anak .. seingat saya, belum pernah walau sekali ayah saya memukul saya apatah lagi menjentik saya .. semakin ayah saya berusia, semakin ayah banyak bercakap .. kadang saya malas nak layan sbb ayah akan bercerita benda yg sama .. kadang tu kan saya bosan nak melayan .. tp lepas tu saya sedar .. kalau hari ni saya tak layan dia, bila lagi ? nanti kalau dia dah takde, tentu saya menyesal .. tentu time tu baru
saya nak rindu segala bebelan dia tu .. kadang² saya ada juga terkasar dgn ayah tanpa saya sedari .. saya boleh nampak bila tengok muka dia yg tersentap .. tp lepas tu, saya menyesal dan cepat² minta maaf .. seorang bapa, walaupun kita ni dah berkahwin dan beranak pinak dia akan tetap anggap kita ni adalah anaknya yg masih kecil, yang masih lagi memerlukan bimbingan, yang masih lagi memerlukan nasihat dari orang tua sepertinya .. tp saya tak faham .. saya lebih nak ikut kata hati .. lepas dah terlajak, baru nak menyesal kan .. jadi, sejak saya dah memasuki usia ke 30 ni, saya lebih banyak belajar menguasai diri .. ayah pernah kata dgn saya, "tak semua org disekeliling kita akan suka dgn kita, jadi sentiasalah positif dgn semua tu" .. jadi saya sentiasa simpan dan sentiasa ingat ..
Ayah, semoga ayah diberikan kesihatan yang baik, dipermudahkan amal ibadat, dimurahkan rezeki selalu dan semoga ayah diberikan kebahagian dan ketenangan hingga ke akhir hayat .. Amin ..

4 comments:

nURmALa mAZLan said...

kak..kita pon selalu fikir cam gitu.. atuk kita pon cam tu gak suka cerita benda yg sama.. tapi kita layan jugak dia sbb kalau semua org malas nak layan saper lagi..dulu masa kecik2 atuk kita boleh melayan karenah kita,sbb mak ngan abah kita dah cerai, x kan skang kita x boleh layan karenah dia kan?

wuuaaa!!! seidh la kak

A.R.A.S.H. 910 said...

sayangilah ayah anda..=)

Aida said...

mala ~ tu lah tu .. skang ni kak aida melayan kan saja .. bila lagi kan .. sedeyyy .. mcm nak balik melaka je ..

arash ~ tq ..

giea1011 said...

eh bukan dah send pic yg terbaru?